De Campagne

De Energy Challenges daagt jongeren op basis- en voortgezet onderwijs uit tot een duurzaamheidscampagne. Elke school vormt een team van ‘energizers’ die het voortouw neemt om school en omgeving te verduurzamen. Tijdens het campagneseizoen gaan de teams op onderzoek uit in de wereld van energie, techniek, en duurzaamheid en zetten ze hun kennis om in actie en resultaat! Het campagneseizoen begint met een knallende kick-off in januari en eindigt met een feestelijke finale in juni.

De Sterren

De teams kunnen zeven sterren halen. Deze dagen uit tot originele en creatieve acties die aansluiten bij de school, omgeving, en de talenten in het team. Per regio zijn er kleine verschillen in de opzet – in de Energy Challenges Fryslân wordt extra aandacht besteed aan water en in de Energy Challenges Drenthe & Noord-Holland extra aandacht aan afval. Onderstaand is een overzicht van de sterren – daarnaast heeft Raynaud Ritsma een videoboodschap gemaakt voor iedere ster (hier te zien). Tijdens de campagne kunnen teams ook gebruik maken van de Energy Experiences. Dit zijn excursies en ervaringen op het gebied van energie, techniek en duurzaamheid.

De Reporters

Na de kick-off komen de reporters in beeld: HBO-stagiairs communicatie die regelmatig op bezoek gaan bij alle scholen en contact houden met de teams. De mooie beelden en berichten van de acties van de teams zetten ze om in publiciteit door nieuwsberichten, social media, en VLOG’s – hiermee zetten ze de teams in de spotlights en ontstaat er verbinding tussen de deelnemende scholen. Zien hoe dit eraan toe gaat? Neem een kijkje op ons YouTubekanaal!

De kick-off en finale

De kick-off en finale zijn een belangrijk onderdeel van de Energy Challenges. Tijdens de kick-off in januari komen alle teams bijeen, introduceren ze zichzelf met een filmpje, en leren ze tal van zaken die ze helpt in het opzetten van de campagnes. Bekijk hier de aftermovie van één van de kick-offs voor een sfeerimpressie.

De finale in juni is het bekroningsmoment van het campagneseizoen. Na vijf maanden actievoeren kijken we hoe de teams het hebben gedaan – hoeveel is er bespaard? Wie heeft de mooiste campagnes gemaakt? Waar zijn de meest originele acties gevoerd? Alle teams krijgen de mogelijkheid om te laten zien wat ze allemaal gedaan hebben de afgelopen maanden. De jury bepaalt en waardeert, geadviseerd door de reporters, wie er in de prijzen vallen. Daarnaast wordt er een publieksprijs verkozen door de teams onderling. Bekijk hier de aftermovie van één van de finales voor een indruk hoe dat eraan toe gaat.